Hoe kan je waarde en out-of-the-usual-ervaringen toevoegen aan een business model? Dat is een vraag waar ik regelmatig over nadenk en over ‘teken’ in mijn schetsboek. In de volle grond is de idee om een deel van die extra waarde letterlijk mee in de grond te steken: we planten bewust een aantal extra’s die gedeeld kunnen worden met deelnemers die, volledig vrijwillig en vanuit wat ze graag doen of vanuit een talent dat ze hebben, iets extra’s inbrengen. Brengt er niemand iets in, dan is dat ook goed.
Met de design van een soortgelijk model voor services zat ik deels vast, vooral met wat geef je terug aan de mensen die delen en inspireren. In The serendipity machine staat een interessant concept. Het wordt toegepast in de co-working places van seats2meet.com. Een deel van de office space en de meeting rooms wordt aan vaste bedrijven verhuurd en de lunch is inbegrepen in die prijs.
Daarnaast is er een -beperkte- open office space waar knowmads en beginnende ondernemers een stoel (met internetverbinding) kunnen reserveren, gratis, inclusief lunch. De enige verbintenis die ze aangaan is dat ze tijd vrijmaken als er vragen hun weg opkomen en hun kennis/inspiratie/kunde delen met de vaste bedrijven.
Iedereen logt aan op een gemeenschappelijke online applicatie waar je op talenten en vaardigheden kan zoeken. Zo ontmoet je mensen enerzijds online en anderzijds tijdens de lunch of in de open office space, en wordt de serendipity ‘gestimuleerd’, voor zover je toevallige ontmoetingen en missing pieces kan sturen ; -)
Je kan het concept ‘overnemen’ door te fanchising, fan te worden van hun concept. Je betaalt dan een bijdrage per betalende seat (van de vaste bedrijven) en je mag dan mee op de site en mee de app gebruiken. Die wordt trouwens dit jaar nog aangevuld met een aantal elementen die de collaboration experience vergroten.
Ik ben vooral heel curieus naar die app en naar het ervaring van die vibe, hoe de samenwerking inspireert, vernieuwt en opborrelt. En of die extra waarde vooral ervaren wordt of ook zichtbaar gemaakt wordt.
In elk geval: als het niet in het design verweven zit, dan zal het er ook niet uitkomen…